جستجوی مطالب
مطالب پیشنهادی

تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان- چگونه تشخیص دهیم برنز و نقره اصل است؟

توسط 17508
پسندیدن0

راه تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان برنز یا نقره کدام است؟

چگونه تشخیص دهیم که رنگ اشیاء ای مانند لوستر یا جاشمعی برنزی یا نقره ای به مرور تغییر می کند یا نه ؟

راه تشخیص یک وسیله ی برنزی و نقره ای از وسیله ی آهنی، آلمینیومی ، زاماکی و ... چیست؟

برنز محبوب ترین فلز برای ساخت شمعدان، لوستر ، مجسمه های فلزی و در کل اشیاء لوکس و زینتی می باشد. اما متأسفانه از آنجایی که ورود محصولات تقلبی در هر صنفی امکان پذیر شده است، زمانی که قصد خرید یک وسیله ی لوکس اصیل برنز یا نقره و یا ... را داریم ، همواره این نگرانی هم وجود دارد که آیا این وسیله اصل است یا نه ، آیا به مرور تغییر رنگ می دهد یا نه  و ...

خوشبختانه چندین راه کار ساده برای تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان برنز یا نقره ای وجود دارد که در ادامه ی این مقاله به تفصیل در مورد آن ها بحث خواهیم کرد.

از جمله فلزاتی که ممکن است جایگزین برنز یا نقره شود، آهن، آلومینیوم و زاماک می باشد که هر کدام از این فلزات به روش های خاص خود قابل تشخیص هستند.

چگونه تشخیص دهیم شمعدان برنز است

تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان برنز از لوستر یا شمعدان آهنی :

برای تشخیص این مورد شما می توانید از یک آهنربا مغناطیسی استفاده کنید. اگر آهنربا جذب محصول مورد نظر شما شد ، بی شک این محصول از آهن درست شده است اما متاسفانه این ترفند همیشه کار ساز نیست و باید از روش های دیگر نیز استفاده کرد.

روش بعدی برای تشخیص یک شیء برنزی از یک شیء آهنی تست زنگ زدگی آن است. فلز آهن خیس شده در معرض جریان هوا به راحتی زنگ زده اما فلز برنز زنگ نمی زند. حال چگونه از این روش استفاده کنیم. برای این کار نیاز به کمی صبر و حوصله است. بهتر است قسمت باز شدنی از لوستر، جاشمعی یا ... را باز کرده و آن را برای مدتی در آب قرار داده و سپس بدون خشک کردن در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. اگر محصول خریداری شده از جنس آهن باشد علامت هایی از زنگ زدگی در این قسمت ها مشاهده خواهد شد.

تشخیص شمعدان نقره اصل از قلابی

تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان برنز از لوستر یا شمعدان آلمینیومی :

فلز بعدی که به جای برنز یا نقره مورد استفاده قرار می گیرد، فلز آلومینیم است. اما افرادی که از این فلز به جای برنز استفاده می کنند زیاد هوشمند نیستند. زیرا چگالی آلومینیم تقریبا یک سوم فلز برنز می باشد. به همین خاطر زمانی که شما دو محصول هم شکل و هم اندازه با جنس آلومینیم و برنز را در کنار هم قرار دهید، سنگینی محصول برنز سه برابر محصول آلومینیمی خواهد بود.

تشخیص اصالت لوستر یا شمعدان برنز از لوستر یا شمعدان زاماکی:

فلز راماک از نظر چگالی تقریباً مساوی فلز برنز است و جذب آهنربا هم نمی شود. پس چگونه می توانیم اشیاء ای که با فلز زاماک تهیه شده اند را اشیا ء برنزی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص زاماک از برنز تنها راه تشخیص تراشیدن قسمتی از بدنه یا باز کردن یک پیچ یا یک شاخک از لوستر است. چنانچه رنگ قسمت تراشیده شده یا داخل حفره هایی که باز شده است هم رنگ بدنه باشد نه به رنگ سفید یا کرم، فلز به کار رفته برنز و در غیر این صورت فلز به کار رفته زاماک می باشد.

تضخیص برنز اصل

تشخیص اصالت شمعدان نقره :

برای اینکه یک شمعدان یا هر شیء نقره ای اصیلی را تشخیص دهیم می توانیم از روش های زیر کمک بگیریم.

البته تشخیص اشیاء و ظروف نقره برای افراد متخصص نیاز به هیچ گونه محکی ندارد اما گاهی با برخی از روش های ساده هر کسی می تواند اصلت این فلز را تشخیص دهد.

می توانید انگشت خود را کمی با وایتکس ( آب ژاول ) خیس کرده و آن را به قسمت غیر قابل دید شمعدان یا شیء مورد نظر نزدیک کنید. هر چقدر این شی زود تر دچار تغییر رنگ شود، عیار نقره ی  آن بالاتر است و اگر دچار تغییر رنگ نشود این محصول تقلبی است. البته بهتر است تا زمانی که مجبور نشده اید از این تست استفاده نکنید و از افراد متخصص کمک بگیرید.

چطور تشخیص دهیم برنز اصل است

راه بعدی استفاده از تکه ای یخ می باشد. در بین تمامی فلزات نقره بیشترین رسانای انرژی گرمایی را دارد. در صورتی که یخ بر روی نقره ی اصل قرار بگیرد باید به سرعت شروع به ذوب شدن نماید گویی آن را بر روی شیء داغی قرار داده اید. این روش می تواند یک تست راحت و بدون دردسر باشد.

و در انتها باید عنوان کنیم که توجه به تمامی این نکات می تواند شما را به سمت یک خرید معتبر هدایت کند، اما بهترین راه برای تضمین اصالت یک شی لوکس و گران قیمت خرید از یک فروشگاه معتبر می باشد. معمولاً اجناس اصلی در فروشگاه های معتبر با بسته بندی های کامل ( نه ناقص و یا نیمه باز ) و با برچسب استاندارد و هولوگرام های تضمین و همچنین دستورالعمل های لازم برای نظافت ، نگه داری و ... به دست مشتری سپرده می شود.

همیشه به خاطر داشته باشید هیچ گاه یک فروشگاه معتبر ، اعتبار خود را با تحویل یک جنس تقلبی و بی کیفیت به دست مشتری به خطر نخواهد انداخت.

مطالب پیشنهادی
نظرتان را درج کنید
پاسخ دهید

فهرست محصولات

تنظیمات

برای استفاده از لیست علاقه مندی ها به صورت رایگان یک حساب کاربری ایجاد کنید.

ورود

یک حساب کاربری ایجاد کنید تا کالاهای مورد پسندتان را از دست ندهید

ورود